Skip to main content

KEPERLUAN WANITA MENGANDUNG - APA YANG PERLU DIMAKAN OLEH IBU HAMIL

 


Assalamualaikum WBT

Mengandung adalah pengalaman yang indah dan menarik lebih-lebih lagi pengalaman mengandung untuk pertama kalinya. Alhamdulillah saya juga diberi pengalaman itu mengandung dan menjadi seorang ibu adalah satu keseronokan dan kegembiraan yang tidak tergambar. 

Dari saat mendapat keputusan kehamilan yang positif, menghadiri temujanji ultra sound pertama,mendengar degupan jantung bayi  anda buat kali pertama dan melihat perut semakin membesar hari ke hari, pengalaman ini benar-benar mengubah hidup.

Awal kehamilan, ramai ibu yang alami alahan. Saya sendiri alami pening loya dan muntah. Ada juga ibu-ibu yang mengalami alahan yang teruk dan perlu dibawa ke hospital. Itulah cabaran dan dugaan yang perlu ibu-ibu hamil hadapi.

Alahan-alahan yang biasa ibu mengandung alami adalah:-

- Loya
-Muntah
-Pening
-Anemia
-Sesak Nafas
-Kegatalan
-Mengantuk dan letih
-Tiada selera makan
-Berasa malas

MENGAPA IBU MENGANDUNG PERLU MAKAN DENGAN BAIK?
Sebagai ibu hamil, anda harus mengutamakan pengambilan nutrisi yang menyeluruh dan seimbang untuk kesejahteraan ibu dan memastikan perkembangan janin yang optimum.

Apabila anda menggabungkan pelbagai nutrien penting,vitamin dan mineral ke dalam makanan harian anda, anda akan dapat menyediakan asas yang kukuh demi kesihatan peribadi anda dan pertumbuhan bayi anda. Pendekatan ini juga dapat membantu melindungi bayi anda daripada risiko penyakit tertentu akibat kekurangan nutrisi.

APAKAH JENIS MAKANAN YANG PERLU IBU MENGANDUNG MAKAN?
Secara amnya, ibu hamil perlu memilih makanan yang tinggi kandungan kalsium,zat besi,vitamin A,vitamin B,vitamin C,vitamin D dan asid folik.

Doktor anda mungkin menasihati anda untuk mengambil asid folik dan suplemen zat besi untuk melengkapkan keperluan harian anda.

1. Karbohidrat
  • 7 hidangan karbohidrat.
  • Menyediakan kalori untuk menyokong keperluan tenaga anda semasa hamil.
  • Sumber karbohidrat yang sihat termasuk roti perang atau nasi,quinoa,kekacang dan oat.
  • Hadkan pengambilan karbohidrat yang sangat diproses dan ditapis seperti roti putih,pasta dan pastri.

2. Sayur-sayuran dan buah-buahan
  • 3 hidangan sayur-sayuran, 2 hidangan buah-buahan
  • Menyediakan serat makanan (dibungkus dengan mironutrein),vitamin dan mineral untuk perkembangan janin.
  • Mengelakkan sembelit,mengurangkan risiko preeklampsia (tekanan darah tinggi)
  • Buah citrus seperti oren boleh membantu mengatasi loya.

3.Produk tenusu
  • 2 hidangan produk tenusu
  • Pilih susu rendah lemak, keju,yogurt.
  • Bekalkan kalsium untuk membangunkan gigi,tulang,jantung,otot dan sistem saraf bayi anda.

4. Protein tanpa lemak
  • 1 hidangan ikan, 1 hidangan daging / ayam tanpa lemak, 1 hidangan kekacang.
  • Protein penting untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi anda yang mencukupi,terutamanya otak. Ia membantu meningkatkan bekalan darah kepada bayi anda dan menyediakan badan anda untuk laktasi.
  • Sumber protein yang baik adalah daging tanpa lemak,ayam tanpa kulit,telur dipasteurisasi,salmon,kacang dan kekacang.
  • Jika anda seorang vegetarian,pastikan anda makan pelbagai jenis protein berasaskan tumbuhan untuk mendapatkan semua keperluan protein dan asid amino penting.
  • Pengambilan protein harus meningkatkan dengan setiap trimester kehamilan anda,antara 3.5 hingga 7 hidangan sehari.

5. Penghidratan
  • Minum 6-8 gelas air setiap hari.
  • Jika anda suka kopi,berhati-hati dengan pengambilan kafein anda. anda perlu mengurangkan pengambilan kafein kepada satu cawan sehari atau bertukar kepada tanpa kafein sama sekali.


APAKAH JENIS MAKANAN YANG HARUS DIELAKKAN SEMASA MENGANDUNG?

1. Makanan yang diproses tinggi yang kaya dengan lemak tepu,gula              tambahan atau natrium.
2. Alkohol
3  Kafein
4. Daging mentah atau makanan laut seperti sashimi.
5. Daging diproses yang tidak dimasak
6. Produk tenusu yang tidak dipasteurisasi.
7. Makanan pedas.
8. Makanan berlemak yang digoreng.


BERAPA BERAT BADAN YANG PERLU IBU MENGANDUNG TAMBAH
Semasa mengandung purata berat badan tambahan seorang ibu adalah kira-kira 11-15kg. Ini biasanya berlaki apabila anda mencecah minggu ke-20. Keperluan tenaga anda juga meningkat semasa trimester kedua dan ketiga kehamilan.

Berikut adalah garis panduan umum yang disediakan oleh pihak Kesihatan Malaysia:

Status berat badan sebelum hamil

Indeks Jisim Badan (BMI)

Penambahan berat badan yang disyorkan (kg)

Kekurangan berat badan

< 18.5 kg/m2

12.5-18.0

Berat badan normal

18.5-24.9 kg/m2

11.5-16.0

Berat badan berlebihan

25-29.9 kg/m2

7.0-11.5

Obesiti

≥ 30 kg/m2

5.0-9.0

Dapatkan nasihat doktor anda tentang berapa banyak berat yang patut dan tidak patut anda tambah sepanjang kehamilan anda.


Setiap kehamilan adalah unik. Temujanji pranatal yang kerap dan komunikasi terbuka dengan doktor anda adalah penting untuk memantau kesihatan anda dan menangani sebarang kebimbangan sepanjang kehamilan.

Disamping itu juga wanita mengandung juga boleh mengambil suplemen tambahan selamat dan semulajadi.  Suplemen itu adalah  produk Shaklee yang ada set untuk ibu mengandung iaitu PRENATAL MAMA WELLNESS SET dan  POSTNATAL MAMA WELLNESS SET.











Nak tahu lebih lanjut lagi boleh klik ni

***  WANITA MENGANDUNG***


Asnah Idris | Pengedar Shaklee Gombak
012 971 5359 | wasap saya | Facebook


#NextlevelBlogging

#Shakleethrive2023

#Shakleetriumph2023





Comments

Popular posts from this blog

PETUA HILANGKAN JERAGAT

Assalamualaikum..salam sejahtera Mempunyai kulit wajah yang tidak ada masalah kulit terutama jeragat menjadi idaman semua orang terutama wanita.  Oleh itu entri saya kali ini akan menerangkan apa itu jeragat dan petua-petua untuk mengatasi masalah jeragat ini. APA ITU JERAGAT? Hiperpigmentasi atau jeragat berlaku apabila kawasan kulit tertentu menjadi lebih gelap atau tebal. Perubahan warna ini menjadikan kulit kelihatan kusam dan tone kulit tidak sekata. Pigmentasi merupakan perwarnaan kulit ditentukan oleh jumlah melanin yang dihasilkan oleh sel-sel kulit. Istilah ini boleh metangkumi pelbagai jenis gangguan pigmentasi kulit yang boleh menjejaskan kawasan kulit yang kecil atau besar. Walaupun jeragat tidak berbahaya  tetapi ia mungkin menjejaskan penampilan seseorang. Sebelum kita mengetahui apa Petua Hilangkan Jeragat terlebih dahulu perlu kita ketahui apa yang menyebabkan terjadinya jeragat. BERIKUT ADALAH PUNCA-PUNCA TERJADINYA JERAGAT SINARAN ULTRALEMBAYUNG (UV) -  Sinar UV sela

3 DOA MUDAH UNTUK WANITA

  Assalamualaikum W.B.T Pengertian doa adalah permintaan, permohonan atau rayuan seseorang kepada Allah SWT yang diucapkan dengan penuh keikhlasan, kerendahan hati dan berseunggu-sungguh terhadap apa yang dimohon. Entri saya kali ini, saya  berkongsi  3 doa mudah untuk wanita, yang boleh diamalkan hari-hari. Doa-doa ini adalah doa yang saya selalu amalkan  dalam  kehidupan seharian terutama selepas solat. Sebelum itu kita ketahui terlebih dahulu adab-adab berdoa. ADAB-ADAB BERDOA Mengikhlaskan hati kepada Allah. Mengangkat kedua tangan ketika berdoa sepertimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW sehingga kelihatan putih dua ketiaknya sebagai tanda kesungguhan kita memohon sesuatu daripada Allah Memulakan doa dengan tahmid kepada Allah SWT dan diiringi dengan salawat kepada Nabi SAW, diikuti dengan permohonan apa-apa yang dihajatkan. Doa yang paling utama ialah memohon keampunan dan keredhaan Allah sebelum memohon perkara-perkara yang lain. Permohonan juga boleh dimohon dengan apa-apa b

SERONOKNYA PERCUTIAN SHAKLEE

  Assalamualaikum Semua!   Kalau anda dapat peluang pergi bercuti,sudah tentu seronokkan?.Apa lagi kalau percutian itu ditaja. Dengan kata lain percutian percuma, ditaja sepenuhnya,bestkan!. Rasanya ramai yang suka kalau dapat peluang bercuti ditaja ini ,jaranglah sangat kalau ada yang tidak suka benda yang percumakan? Seperti sudah diketahui, pihak Shaklee ada memberi insentif atau ganjaran kepada pengedar Shaklee yang layak. Ganjaran itu dikenali sebagai 3C iaitu Cash,Car dan Covention. Hari ni saya nak bercerita tentang ganjaran yang ketiga tu iaitu convention. Melalui ganjaran ini, pengedar Shaklee berpeluang menikmati  percutian bertaraf 5 bintang dalam dan luar negara yang kesemuanya ditaja 100% oleh Shaklee. Seronokkan, kita hanya datang bawa badan sahaja,sebb semua sudah disediakan. Biasanya Shaklee akan bagi pilihan trip, samada trip international, regional atau umrah. Antara syarat-syarat nak layakkan diri untuk trip Shaklee ni ialah first sekali anda kenalah  mendaftar menja